شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

از همراه خود چطور محافظت کنیم؟

محافظت از اطلاعات
سرقت، گم شدن یا ضربه دیدن یک دستگاه هیچ‌گاه خوش‌آیند نیست اما چون ماهیت قضیه سخت‌افزاری است می‌تواند جبران شود. شما می‌توانید دوباره یک دوربین دیجیتال مانند دوربینی که گم کردید بخرید، می‌توانید یک تبلت مانند تبلتی که از شما به سرقت رفته تهیه کنید یا صفحه‌نمایش نوت‌بوکی که ضربه دیده را تعویض کنید اما اطلاعات روی این دستگاه‌ها همیشه قابل برگرداندن یا دسترسی نیستند. بنابراین بیشتر از محافظت فیزیکی باید برای محافظت از اطلاعات زمان و هزینه صرفه کنید. نخستین گام که به نوعی مهم‌ترین کار نیز هست، پشتیبان‌گیری منظم و دوره‌ای از اطلاعات روی دستگاه‌های همراه است. هر دستگاه همراهی دارای قابلیت همگام‌سازی یا Sync است.
به این معنی که شما یک نسخه از نرم‌افزار همگام‌سازی را روی کامپیوتر دسکتاپ خانه یا محل کار نصب می‌کنید و پس از آن در هر بار اتصال دستگاه به کامپیوتر و زدن کلید Sync به طور خودکار از تمامی اطلاعات شما یک نسخه پشتیبان گرفته می‌شود و روی هارددیسک کامپیوتر نگه‌داری می‌شود. این روش ساده‌ترین راه برای پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات است. پشتیبان‌گیری می‌تواند فقط مختص به یک کامپیوتر دسکتاپ باشد یا روش‌های دیگری مانند آنلاین و محلی یا ترکیب هر دو آن‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله قصد نداریم فرآیند پشتیبان‌گیری را آموزش دهیم اما به‌طور اختصار می‌گوییم که پشتیبان‌گیری می‌تواند روی یک هارددیسک خارجی متصل به کامپیوتر یا روی دیسک‌های نوری صورت گیرد. همچنین با سرویس‌های آنلاینی مانند Skype، Dropbox، Google Drive که این روزها به‌طور رایگان در اختیار کاربران است، می‌توان اطلاعات پشتیبان‌گیری شده را به روی آن‌ها انتقال داد. انتخاب هر روش به خود کاربر بستگی دارد. برای بهره‌گیری از پشتیبان‌گیری آنلاین نیازمند یک خط اینترنت پر‌سرعت روی دستگاه‌های همراه هستید. علاوه‌بر این‌که برخی از سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین مانند Dropbox یا iCloud شرکت اپل امکان ویرایش فایل‌ها و ذخیره آن‌ها به‌طور همزمان روی چندین دستگاه را فراهم می‌کنند.

پشتیبان‌گیری آنلاین
همان‌طور که گفتیم یکی از روش‌های پشتیبان‌گیری سریع و ساده روی دستگاه‌های همراه، استفاده از سرویس‌های کلاود و ذخیره‌سازی آنلاینی مانند Skype، Google Drive،iCloud، Dropbox، SugarSync و Carbonits است. مزیت استفاده از این سرویس‌ها در این است که با استفاده از یک اتصال اینترنت موبایل می‌توان در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی داشت و از فایل‌های جدید یا اطلاعات حیاتی پشتیبان‌گیری کرد. به‌عنوان مثال هنگامی که در اتوبوس یا مترو هستید و دارید پس از یک روز کاری به خانه برمی‌گردید، می‌توانید از فایل‌ها و اسناد ایجاد شده در آن روز روی این سرویس‌ها پشتیبان‌گیری کنید. مزیت بعدی این سرویس‌ها در دسترس بودن برنامک‌های iOS، آندروئید، ویندوزفون و... برای دستگاه‌های مختلف است. البته نسخه‌های دسکتاپ این برنامه‌ها نیز موجود هستند. روش دیگر دسترسی به این سرویس‌ها نیز لاگین‌کردن به‌آن‌ها در مرورگرهای تحت وب است.
شرکتی مانند اپل سرویس‌هایی روی iCloud ارائه می‌دهد که به‌طور خودکار از روی اطلاعات دستگاه‌های iPad و iPhone پشتیبان‌گیری می‌کند. این سرویس تا فضای 5 گیگابایت رایگان است که برای پشتیبان‌گیری عکس‌ها، تنظیمات دستگاه، اسناد اداری، ویدیو، موزیک، متن پیغام‌ها، برنامک‌ها و آهنگ‌های زنگ تلفن کافی است. کاربران می‌توانند فضای بیشتری برای کار با iTunes Store، App Store و iBookstore خریداری کنند. سرویس‌های دیگری مانند Skype مایکروسافت یا Google Drive نیز فضای 5 گیگابایتی رایگان ارائه می‌دهند.

دوربین‌های دیجیتال

پشتیبان‌گیری از اطلاعات ذخیره شده روی حافظه دوربین‌های دیجیتال کمی با دستگاه‌هایی مانند اسمارت‌فون و تبلت متفاوت است. چون این دستگاه‌ها به طورمستقیم به اینترنت متصل نمی‌شوند و کپی گرفتن از اطلاعات آن‌ها بدون نیاز به یک کامپیوتر دسکتاپ سخت است. کپی اطلاعات روی کارت حافظه‌ نیز مستلزم خارج کردن کارت حافظه از دستگاه است که احتمال خرابی یا گم شدن آن را بالا می‌برد. برای پشتیبان‌گیری سریع از دوربین‌های دیجیتال چند روش وجود دارد. دستگاه‌های پشتیبان‌گیری عرضه شده است که به‌طور خاص برای دوربین‌های دیجیتال کاربرد دارند و در وسایل بیشتر عکاس‌ها یافت می‌شوند. این دستگاه‌ها دارای یک اسلات کارت حافظه هستند و به طور مستقل از کامپیوتر کار می‌کنند و می‌توانند به سرعت یک کارت حافظه را روی حافظه خود کپی کنند. مدل 160 گیگابایتی Ex-Pro Photo Bank از سایت آمازون 110 پوند قیمت دارد. E-Reader یکی دیگر از دستگاه‌های همراهی که پشتیبان‌گیری اطلاعات آن کمی متفاوت است، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی هستند. معروف‌ترین دستگاه کتاب‌خوان‌ کیندل آمازون است که نیازی به پشتیبان‌گیری ندارد. چون هر فایل یا کتاب الکترونیکی را دوباره می‌توان از روی سایت آمازون دانلود و دریافت کرد. درباره محصولات دیگر نیز این موضوع تا حدود زیادی صادق است و شرکت سازنده محصول سایت‌هایی را برای دانلود دوباره کتاب‌های الکترونیکی معرفی می‌کنند تا خیال کاربران بابت از دست دادن اطلاعات روی آن محصول مطمئن باشد.

شرکت داده پردازان راتین
www.ratingroup.com

کیس و کیف
در دو بخش قبلی درباره محافظت فیزیکی و محافظت اطلاعاتی دستگاه‌های همراه صحبت کردیم. در این بخش می‌خواهیم راه‌کارهایی برای محافظت از آسیب‌دیدگی یا ضربه خوردن یا خراب شدن تجهیزات همراه دیجیتالی ارائه بدهیم. محل نگه‌داری دستگاه‌های الکترونیکی اگر بیشتر از خود دستگاه‌ها اهمیت نداشته باشد کمتر از آن‌ها اهمیت ندارد. در حالی که بیشتر کاربران تمایل دارند محصولات خود را در کیف‌های قابل حمل فانتزی و دارای برند معروف حمل کنند، مأموران پلیس توصیه می‌کنند دستگاه‌های خود را در کیسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دهید و حمل کنید تا جلب توجه نکنند و هیچ‌کس تصور نکند چیز ارزشمندی در آن است. مطمئناً شما رضایت نمی‌دهید که نوت‌بوک خود را درون یک کیسه فروشگاهی حمل کنید اما می‌توانید کیف‌ها یا کوله‌هایی را انتخاب کنید که توجه کمتری را جلب کرده و بردن آن‌ها برای سارقان دردسر زیادی دارد اما درون این کیف و کوله‌ها محکم و ضد ضربه و آب است و دارای گارانتی‌های چندساله است
برای نمونه کوله مدل V7 از شرکت Box یک نوت‌بوک با اندازه 17 اینچ را در خود جای می‌دهد و از استحکام و زیبایی خوبی هم برخوردار است اما جلب توجه نمی‌کند. موضوع مهم‌تر در انتخاب کیف حمل دستگاه‌های الکترونیکی، موقعیت جغرافیایی محل سکونت یا کار شما است. آیا در کوهستان زندگی می‌کنید؟ آیا محل کار شما در بیابان و زیر نور شدید آفتاب یا گرد و غبار زیاد است؟ آیا ساعت‌های متمادی دستگاه الکترونیکی خود را روی صندلی عقب ماشین رها می‌کنید و از گردنه‌ها و پیچ‌های زیاد گذر می‌کنید؟ آیا یک مسافرت در اقیانوس یا هواپیما به مدت طولانی در پیش دارید؟ آیا در محل زندگی شما روزهای زیادی از سال بارندگی وجود دارد و معمولاً شما در این بارندگی‌ها قدم می‌زنید؟ به پیاده‌روزی زیاد علاقه دارید و بارها شده است که با صدای بوق بلند ماشینی به خود آمده‌اید؟ آب، گردو خاک، فشار، دما و گرما، ارتفاع و ضربه‌های معمول همگی پارامترهایی هستند که در نهایت شما را به انتخاب یک کیف حمل مناسب هدایت می‌کنند. برای هریک از شرایط فوق کیف‌ها و تجهیزاتی تهیه شده است. برخی از کوله‌های موجود در بازار ضد آب و ضد ضربه هستند و روی آن‌ها نوشته شده است که تا پرتاب از 2 متری یا 5 متری مقاوم هستند. برخی از کوله‌ها در مقابل فشار مقاوم هستند و اجازه می‌دهند یک اتومبیل از روی آن‌ها رد شود بدون اینکه مشکلی برای دستگاه الکترونیکی درون آن‌ها بیاید
برخی از شرکت‌ها نیز جعبه‌ها و کیس‌هایی تهیه و عرضه کرده‌اند که از دستگاه‌های الکترونیکی در شرایط بسیار سخت مانند اقیانوس یا کوهستان محافظت می‌کنند. این وسایل که به‌طور معمول از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند ضد آب و ضد ضربه هستند و از اندازه‌های کوچک برای نگه‌داری از یک اسمارت‌فون یا iPad (با قیمت حدودی 18 پوند) تا کیف‌های بزرگ برای حمل نوت‌بوک یا حتی صفحه‌نمایش (با قیمت حدودی 125 پوند) را شامل می‌شوند.
یکی از معروف‌ترین برندهای این حوزه است که در اندازه‌های مختلف و برای دستگاه‌های گوناگون کیف‌های حمل تولید کرده است. شرکت‌هایی مانند Tech21 نیز اقدام به کاورهای ضد آب برای دستگاه‌های همراهی مانند اسمارت‌فون و تبلت کرده‌اند و محصولاتشان از 20 پوند شروع می‌شوند. این شرکت یک مدل به نام D3O دارد که به صورت یک کاور دورتادور محصول را گرفته و امکان کار کردن با آن یا استفاده از دوربین دستگاه را نیز می‌دهد. همچنین شرکتی به نام Griffin کاورهای مختلف ضد‌آبی برای محصولات اپل عرضه کرده است که در حدود 16 پوند قیمت دارند.

بیمه محصولات
یکی دیگر از کارهایی که برای محافظت از دستگاه‌های همراه می‌توان انجام داد، بیمه است. در کشورهای پیشرفته بیمه تجهیزات الکترونیکی امری رایج و جاافتاده است و شرکت‌های بیمه موظف به سرویس‌دهی و پرداخت خسارت در مواقع به سرقت رفتن یا ضربه دیدن محصول هستند. در ایران نیز چندین شرکت بیمه‌نامه تجهیزات الکترونیکی ارائه می‌کنند اما هنوز تنوع و هزینه‌های آن برای کاربران به‌صرفه نیست یا چند و چون آن زیاد مشخص و روشن نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد