شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

در فوتر سایت چه چیزهایی قرار می گیرد؟

یکی از قسمت های اصلی یک وبسایت فوتر (footer) آن است که در انتهایی ترین بخش آن، قبل از توضیح قانون کپی رایت، قرار دارد  و از ارزش بالایی برخوردار است. از آنجا که معمولاً فوتر آخرین بخش از سایت است که کاربر می بیند، اطلاعاتی که در آن قرار می گیرد میتواند در رسیدن به هدف وبسایت، بسیار مفید و مهم باشد.
بنابراین رعایت بعضی نکات مهم و در عین حال ساده ای در فوتر سایت ضروری است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنم:
  • اولین نکته ای که باید رعایت کرد این است که فوتر سایت باید از بخش اصلی سایت جدا و قابل تمییز باشد. این کار معمولاً از طریق تفاوت در رنگ فوتر با بقیه قسمت های سایت و یا جدا کردن آن توسط یک خط یا کادر انجام می شود. طوری که در نگاه اول کاربر براحتی بتواند فوتر را تشخیص دهد.
  • طراحی بخش فوتر بهتر است خیلی خاص و گرافیکی نباشد و طراحی ساده ای داشته باشد.
  • فوتر نباید حاوی اطلاعات زیاد و نوشته ها و جملات طولانی باشد.
  • در فوتر به قسمت های «درباره ما» و «تماس با ما» لینک بدهید. اگر فرض کنیم فوتر آخرین بخشی است که کاربر می بیند این مسئله حتماً مفید خواهد بود. اگر بتوانید فرم تماس کوچکی هم در فوتر قرار دهید خوب است. به شرطی که باعث شلوغی فوتر نشود. همچنین می توانید آدرس و شماره تلفن یا ایمیل خود را قرار دهید.
  • فوتر می تواند navigation خوبی برای سایت شما باشد. بعلاوه بسیاری از سایت ها site map خود را در فوتر قرار می دهند. از آنجا که فوتر در انتهایی ترین نقاط سایت قرار دارد، بهترین مکان برای قرار دادنِ site map است. زیرا کاربر پس از اسکرول کردن سایت می تواند براحتی ببیند در کجای سایت قرار دارد.
  • بسته به نوع سایت، در فوتر می توان اطلاعات مفیدی را قرارداد. برای مثال لینک به محصولات مهم یک شرکت در فوتر سایت آن می تواند بسیار کاربردی و باعث افزایش فروش آن شود. بعبارتی در فوتر می توان آن بخش از سایت که باید بیشتر به چشم بیاید و بر آن تاکید شود را قرار داد.
همچنین در مورد وبلاگها، قرار دادن آخرین پست های وبلاگ، آخرین کامنت ها، برچسب ها (tag) و دسته بندی مطالب در فوتر می تواند مفید باشد.
  • لینک فید (rss) سایت و شبکه های اجتماعی نیز معمولاً در فوتر قرار می گیرند.
  • قراردادن لینک به بالای صفحه در فوتر مفید است.
  • بهتر است به جای ستون کناری (side bar)، از فوتر استفاده کنید! محتویات و لینکهایی که در ستون کناری سایت قرار می گیرند باعث دور کردن توجه  مخاطب از مطلب اصلی سایت می شود ولی قراردادن آنها در فوتر علاوه بر اینکه باعث تمرکز بیشتر مخاطب بر مطلب اصلی سایت می شود؛ آن را به جا و به موقع به مخاطب انتقال می دهد و به قدر کافی تاثیر خود را می گذارند.
  • فراموش نکنید که اگر شما با مطالب سایتتان باعث جذب بازدیدکننده شده اید، محتویات فوتر می تواند باعث نگه داشتن بازدید کننده و ایجاد ارتباط به جا و به موقع با کاربر شود.


آدرس منبع : شرکت داده پردازان راتین
آدرس سایت : www.ratin.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد