شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

شرکت داده پردازان راتین

طراحی و برنامه نویسی وب سایت، سی دی مالتی مدیا و تولید نرم افزارهای سفارشی

مدل سازی در طراحی پایگاه داده

 

طراحی پایگاه داده و ایجاد نمودار ارتباط موجودیت ها (ERD) یکی از مهمترین بخش های چرخه حیات توسعه یک نرم افزار است که در برخی موارد از آن به عنوان مهمترین بخش نیز نام برده می شود . مدل صحیح و به هنگام (Up To Date) اطلاعات می تواند به عنوان مهمترین ابزار مرجع برای مدیران بانک اطلاعاتی (DBAs) ، پیاده کنندگان نرم افزار و سایر اعضاء تیم توسعه دهنده نرم افزار باشد . فرآیند ایجاد مدل داده به تیم توسعه دهنده کمک می کند تا به پرسش های مطرح شده توسط کاربران نهائی سیستم پاسخ دهند .همچنین طراحی کارا و موثر پایگاه داده به تیم توسعه دهنده این امکان را می دهد تا سیستم را از همان ابتدا در فرم مناسب پیاده سازی نمایند . ساخت سیستم با کیفیت فوق الذکر این امکان را به تیم توسعه دهنده خواهد داد تا زمان کلی انجام پروژه را کاهش دهند ، که در واقع این امر موجب کاهش هزینه های توسعه پروژه نیز خواهد شد .

با توجه به موارد فوق ، شعار طراحی خوب و جامع پایگاه داده این است که :

اول اندازه بگیر و بعد قیچی کن

طراحان خوب و خبره بانک های اطلاعاتی ، مبانی و اصول نرمال سازی پایگاه داده را همواره در خلال طراحی به خاطر داشته و آن را به کار خواهند گرفت . همانطور که در مقاله نرمال سازی بانک های اطلاعاتی به تفصیل بیان شد ، نرمال سازی فرآیندی در خلال طراحی پایگاه داده است که با چهار هدف عمده ذیل دنبال می شود :

برای طراحی بانک اطلاعاتی نرم افزار و مدل سازی آن می بایست اصول و تکنیک های ذیل را مد نظر داشت و از آنها استفاده نمود .

موجودیت (Entity) ، مجموعه ای از چیزهائی است که مربوط به بانک اطلاعاتی سیستم مورد نظر می باشد و یا به تعبیر دیگر هر آنچه که می خواهید در سیستم راجع به آن اطلاعات جمع آوری و نگهداری نمائید را شامل می شود . در مدل فیزیکی ، موجودیت تبدیل به جدول (Table) می شود .

خصلت (Attribute) یکی از مشخصه های توصیفی و یا مقداری موجودیت می باشد . در مدل فیزیکی یک خصلت به یک ستون (Column) و یا فیلد (Field) تبدیل می شود .

کلید اصلی (Primary Key) خصلت و یا ترکیبی از خصلت ها در یک موجودیت است که تضمین کننده یکتا بودن هر رخداد از موجودیت می باشد . خصلت یا خصلت های کلید اصلی نمی توانند فاقد ارزش باشند (NULL) و معمولا" کمتر تغییر می کنند . معمولا" سعی می شود جهت انتخاب کلید اصلی از خصلت هائی استفاده شود که کارائی بیشتری داشته و بهترین معرف موجودیت باشند (کارائی یک فیلد از نوع Integer به مراتب بیشتر از فیلدی از نوع Char است ) . در صورتیکه نتوان در یک موجودیت خصلت یا خصلت هائی برای کلید اصلی شدن یافت ، آنگاه کلیدهای دستی برای این کار را ایجاد می کنیم که به آنها کلید Artificial می گویند .

ارتباط ( Relationship) ، ارتباط منطقی بین دو موجودیت است . یک ارتباط در واقع نشان دهنده قوانین کاری حاکم بر پروژه و اطلاعات آن است که معمولا" به صورت جملات فعلی توصیف می گردد . مثل ارتباط بین موجودیت کارمند و دپارتمان که به صورت جمله ذیل بیان می شود :

"کارمند شاغل است در دپارتمان" در این مثال ارتباط بین موجودیت کارمند و دپارتمان با جمله "شاغل است" توصیف میگردد .

دو نوع ارتباط می تواند بین موجودیت ها وجود داشته باشد :

۱) ارتباط یک به چند (One To Many) در این نوع ارتباط ، هر رخداد از موجودیت والد با چندین رخداد در موجودیت فرزند ارتباط دارد . به عنوان مثال چندین کارمند می توانند در یک دپارتمان شاغل به کار باشند .

۲) ارتباط چند به چند (Many To Many) . در این نوع ارتباط ، چند رخداد از یک موجودیت با چند رخداد از موجودیت دیگر ارتباط دارند . به عنوان مثال اگر یک کارمند بتواند در چند دپارتمان شاغل به کار باشد ، آنگاه ارتباط بین موجودیت کارمند و دپارتمان یک ارتباط چند به چند است . ارتباط چند به چند در طراحی پایگاه داده پذیرفته شده نیست چراکه علاوه بر افزونگی اطلاعات موجب عدم یکپارچگی اطلاعات نیز می گردد ، از اینرو باید این ارتباط طبق فرم چهارم نرمال سازی تبدیل به دو ارتباط یک به چند شود . همانطور که در مقاله نرمال سازی بانک های اطلاعاتی اشاره گردید برای حل این مشکل کافی است یک موجودیت واسط که به آن موجودیت XREF می گویند ایجاد و خصلت های کلید اصلی هردو موجودیت را به این موجودیت رابط منتقل نمود . با این عمل هریک از موجودیت های اصلی به عنوان والد این موجودیت رابط تلقی شده و یک ارتباط یک به چند بین آنها برقرار خواهد شد. در نتیجه یک ارتباط چند به چند تبدیل به دو ارتباط یک به چند خواهد شد . لازم به ذکر است که بسیاری از سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی رابطه ای ( نظیر MS SQL Server) از ارتباط چند به چند پشتیبانی نمی کنند .

کلید خارجی (Foreign Key) . هرگاه خصلت(های) کلید اصلی موجودیت والد در موجودیت فرزند وجود داشته باشد (بر اساس ارتباط تعریف شده بین دو موجودیت) آنگاه این خصلت ها در موجودیت فرزند ، کلید خارجی نامیده می شوند . در واقع نمی توان هیچ رخدادی در موجودیت فرزند (که دارای کلید خارجی است) ایجاد نمود که رخداد مربوط به آن (بر اساس محتوای خصلت کلید خارجی) قبلا" در موجودیت والد ایجاد نشده باشد . آنگونه که از توصیف فوق استنباط می شود کلید خارجی تضمین کننده یکپارچگی اطلاعات در داخل پایگاه داده است چرا که باعث می شود که هیچ فرزند بدون والدی در بانک اطلاعاتی نداشته باشیم .

ارتباط (RelationShip) بین دو موجودیت به دو مدل ذیل دسته بندی می گردد :

۱) ارتباط تعریف شده (identifying Relationship) . اگر کلید اصلی جدول والد بخشی (یا تمام) از کلید اصلی جدول فرزند باشد و یا به تعبیر دیگر بخشی از کلید اصلی موجودیت فرزند کلید خارجی نیز باشد ، در این حالت ارتباط مابین این دو موجودیت از نوع تعریف شده است .

۲) ارتباط تعریف نشده (Non Identifying Relationship) ، برخلاف مورد فوق اگر کلید اصلی جدول والد در جدول فرزند وجود داشته باشد اما نه به عنوان بخشی از کلید اصلی آن و صرفا" به عنوان یک خصلت غیر کلید ، در این حالت ارتباط بین این دو موجودیت از نوع تعریف نشده می باشد . ارتباط تعریف نشده خود دارای دو حالت متفاوت به شرح ذیل است :

" چه تعداد رخداد از موجودیت فرزند مرتبط است با هر رخداد از موجودیت والد؟ "

چهار نوع Cardinality مختلف به شرح ذیل وجود دارد :

۱) One To Zero or Many به این معنی که هر رخداد از موجودیت والد با هیچ و یا چند رخداد از موجودیت فرزند مرتبط است . به این نوع Common Cardinality می گویند.

۲) One To One Or Many به این معنی که هر رخداد از موجودیت والد با حداقل یک و یا چند رخداد از موجودیت فرزند مرتبط است . به این نوع P Cardinality می گویند .

۳) One To Zero Or One ، به این معنی که هر رخداد از موجودیت والد با هیچ و یا تنها یک رخداد از موجودیت فرزند مرتبط است . به این نوع Z Cardinality می گویند .

۴) One to Exactly N ، به این معنی که هر رخداد از موجودیت والد باید با N رخداد از موجودیت فرزند مرتبط باشد . به این نوع N Cardinality می گویند .

خلاصه

طراحی خوب بانک اطلاعاتی می تواند به تیم توسعه دهنده نرم افزار در کاهش زمان انجام پروژه و هزینه های آن کمک کند .

طراحی بانک اطلاعاتی و مدل سازی آن به تیم توسعه دهنده نرم افزار کمک خواهد کرد تا درک بهتر و عمیقتری نسبت به نیازمندیهای کاربران نرم افزار پیدا کرده و در نتیجه نرم افزاری را توسعه دهند که در برگیرنده قوانین کاری و خواسته آنها باشد .

یکی از اهداف اصلی طراحی بانک اطلاعاتی و مدل سازی آن ، مستقل بودن آن از پلت فرم است ، بنابر این اختیار انتخاب محیط و پلت فرم پیاده سازی فیزیکی پایگاه داده با تیم توسعه دهنده بوده و در ماحصل کار هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد .


برنامه Front Page و دادن رنگ به وب سایت

انتخاب بهترین رنگ در طراحی صفحات وب

آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :

۱) اثر روان شناسی رنگ
۲) قابلیت خواندن متون صفحات سایت

۳) رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:

۱) رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند .
۲) اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
۳) رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
۴) اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است !
۵) هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:

اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
توانایی، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !

چند نکته برای شروع کار :

۱) جهت شروع کار، کاربر باید قبلاً با اینترنت کار کرده و با ساختار کارکردی آن بطور کامل آشنا باشد، همچنین نمونه صفحاتی را که دوست دارد بسازد، در ذهن داشته باشد.
۲) بهتر است قبل از کار کردن با برنامه Front Page، با برنامه تایپی Word آشنا شده و کار نموده باشید. چرا که اکثر مطالب آنجا مورد نیاز بوده و تکراری است.
۳) محتوا و موضوع صفحه شما برای بازدیدکننده مهم است، نه افکتها !!!! او دوست ندارد وقت خود را برای آنها هدر دهد و فورا" از سایت شما خارج خواهد شد.
۴) روانشناسان اینترنتی در تحقیقات خود یافته اند که بازدیدکنندگان دوست ندارند بیشتر از ۲۵ ثانیه وقت خود را درصفحه ای بگذرانند، لذا سعی نمایید صفحاتتان با سرعت بالا بیاید و حداقل حجم را داشته باشد. (بخصوص در صفحات ابتدایی جهت جذب مشتری از عکسهای سنگین، افکت های بیخود سنگین و یا برنامه های مشکل زا خودداری نموده و با دادن اطلاعات مفید و موضوعهای جالب او را میخکوب نمایید.
۵) هر چه سریعتر مشتری خود را به موضوع مهم و جالب راهنمایی نمایید و از کشاندن او به صفحات گوناگون بیتحرک خودداری نموده و از دور های قمری جهت رسیدن به مقصد جدا" خودداری کنید.
۶) از دادن اطلاعات نادرست و غیر اخلاقی خودداری کرده و در صورت لزوم با دادن آدرس سایتهای معتبر و خوب در زمینه موضوع مورد تحقیق او را در این زمینه یاری دهید و جلب اعتماد نمایید.
۷) چون عکس ، یک قسمت اعظم و مهم کار شما را در اینترنت تشکیل میدهد، لذا بهتر است شما حداقل کمی با برنامه Photo Shop آشنا باشید.
قبل از هر چیزی، نظم در کار حرف اول را جهت موفقیت میزند لذا قبل از شروع به کار شما باید بدانید که چه کاری میخواهید انجام دهید و به چه چیزهایی نیاز دارید. نرم افزار front page جزو نرم افزارهای کاربردی بسته office است . پس اولین چیزی که نیاز دارید نرم افزار office است .

هنگامی که یک صفحه وب ساخته میشود معمولا" داری یک صفحه اصلی (Home Page) به نام ایندکس اچ تی ام ال (index.html) بوده و سایر ملزومات آن یعنی صفحات دیگر و عکسها یا وسایل مورد لزوم در پوشه های مربوطه بطور منظم ( جداگانه ) نگهداری می شوند.
لذا برای شروع کار بهتر است شما در بخشی از کامپیوتر خود یک پوشه به نام مثلا" (My Web) ایجاد نموده و درون آن دو پوشه دیگر به نامهای (docs) و (images) بسازید.

صفحه اول یا اصلی شما درون (My Web) قرار گرفته و بقیه صفحات درون پوشه (docs) و تمامی عکسها درون پوشه (images) ذخیره خواهند شد. این عمل فقط جهت منظم بودن کار توصیه میشود و ضمنا" میتوانید مدارک و فایلهای یک بخش حجیم و زیاد یک اتصال خود را به یک پوشه جداگانه هدایت نموده و ذخیره کنید، مثلا" مسئولیت آنرا به عهده یک فرد یا گروه خاصی قرار داده و فقط شما آنها را به صفحه اصلی یا index.html آن اتصال دهید. مثلا" یک یا چند پوشه جداگانه درون My Web که خودشان دارای docs و images و همچنین صفحه اصلی Index جداگانه داشته باشند.

از دادن اسمهای فارسی به پوشه ها، فایلها، عکسها و اسناد خود جداً خودداری نمایید چرا که در اینترنت آنها دچار مشکل شده و قابل دسترسی نخواهند بود.
از نوشتن کاراکترهای غیر مجاز، دادن فاصله های زیاد بین اسامی و استفاده از حروف بزرگ در نام اسناد و پوشه ها خودداری کنید.
از درست کردن پوشه های تو در تو و پیچ در پیچ و با نام بلند خودداری کنید و از مخفف کلمات استفاده نمایید (مثلا" به جایteaching center از tc یا tcenter استفاده شود بهتر است.)


پارامترهای لازم برای تدوین یک استراتژی به منظور طراحی شبکه

استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد و به موازات آن سازمان ها و موسسات متعددی اقدام به برپاسازی شبکه نموده اند. هر شبکه کامپیوتری می بایست با توجه به شرایط و سیاست های هر سازمان ، طراحی و در ادامه پیاده سازی گردد .شبکه ها ی کامپیوتری زیرساخت لازم برای استفاده از منابع فیزیکی و منطقی را در یک سازمان فراهم می نمایند . بدیهی است در صورتی که زیرساخت فوق به درستی طراحی نگردد، در زمان استفاده از شبکه با مشکلات متفاوتی برخورد نموده و می بایست هزینه های زیادی به منظور نگهداری و تطبیق آن با خواسته ها ی مورد نظر( جدید) ، صرف گردد ( اگر خوش شانس باشیم و مجبور نشویم که از اول همه چیز را مجددا" شروع نمائیم !) . یکی از علل اصلی در بروز اینچنین مشکلاتی ، به طراحی شبکه پس از پیاده سازی آن برمی گردد. ( در ابتدا شبکه را پیاده سازی می نمائیم و بعد سراغ طراحی می رویم ! ) .

برپاسازی هر شبکه کامپیوتری تابع مجموعه سیاست هائی است که با استناد به آنان در ابتدا طراحی منطقی شبکه و در ادامه طراحی فیزیکی ، انجام خواهد شد . پس از اتمام مراحل طراحی ، امکان پیاده سازی شبکه با توجه به استراتژی تدوین شده ، فراهم می گردد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی پارامترهای لازم در خصوص تدوین یک استراتژی مشخص به منظور طراحی شبکه پرداخته تا از این طریق امکان طراحی منطقی ، طراحی فیزیکی و در نهایت پیاده سازی مطلوب یک شبکه کامپیوتری ، فراهم گردد .

مقدمه

قبل از طراحی فیزیکی شبکه ، می بایست در ابتدا و بر اساس یک فرآیند مشخص ، خواسته ها شناسائی و آنالیز گردند. چرا قصد ایجاد شبکه را داریم و این شبکه می بایست چه سرویس ها و خدماتی را ارائه نماید ؟ به چه منابعی نیار می باشد ؟ برای تامین سرویس ها و خدمات مورد نظر اکثریت کاربران ، چه اقداماتی می بایست انجام داد ؟ در ادامه می بایست به مواردی همچون پروتکل مورد نظر برای استفاده در شبکه ، سرعت شبکه و از همه مهم تر، مسائل امنیتی شبکه پرداخته گردد. هر یک از مسائل فوق ، تاثیر خاص خود را در طراحی منطقی یک شبکه به دنبال خواهند داشت .یکی دیگر از پارامترهائی که معمولا" از طرف مدیریت سازمان دنبال و به آن اهمیت داده می شود ، هزینه نهائی برپاسازی شبکه است . بنابراین لازم است در زمان طراحی منطقی شبکه به بودجه در نظر گرفته شده نیز توجه نمود .

در صورتی که قصد ایجاد یک شبکه و تهیه نرم افزارهای جدیدی وجود داشته باشد ، زمان زیادی صرف بررسی توانمندی نرم افزارها ، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آنان ( آموزش کاربران ، کارکنان شبکه و سایر موارد دیگر ) ، خواهد شد .در برخی موارد ممکن است تصمیم گرفته شود که از خرید نرم افزارهای جدید صرفنظر نموده و نرم افزارهای قدیمی را ارتقاء داد. تعداد زیادی از برنامه های کامپیوتری که با استفاده از زبانهائی نظیر : کوبال ، بیسیک و فرترن نوشته شده اند ، ممکن است دارای قابلیت های خاصی در محیط شبکه بوده که استفاده از آنان نیازمند بکارگیری پروتکل های قدیمی باشد. در چنین مواردی لازم است به چندین موضوع دیگر نیز توجه گردد :

با توجه به هزینه و زمان ارتقاء برنامه های نوشته شده قدیمی توسط زبان های جدید برنامه نویسی ، ممکن است تصمیم گرفته شود که فعلا" و تا زمانی که نرم افزارهای جدید نوشته و جایگزین گردند از نرم افزارهای موجود حمایت و پشتیبانی شود. در این رابطه ممکن است بتوان از یک بسته نرم افراری به عنوان گزینه ای جایگزین در ارتباط با برنامه های قدیمی نیز استفاده نمود. در صورتی که می توان با اعمال تغییراتی اندک و ترجمه کد منبع برنامه ، امکان اجرای برنامه را بر روی یک سیستم عامل جدید فراهم نمود ، قطعا" هزینه مورد نظر بمراتب کمتر از حالتی است که برنامه از ابتدا و متناسب با خواسته های جدید ، بازنویسی گردد. یکی دیگر از مسائلی که می بایست در زمان ارتقاء یک برنامه جدید مورد توجه قرار گیرد ، آموزش کاربرانی است که از نرم افزار فوق استفاده می نمایند .

برنامه ریزی برای طراحی منطقی شبکه

برای طراحی منطقی شبکه ، می توان از یک و یا دونقطه کار خود را شروع کرد: طراحی و نصب یک شبکه جدید و یا ارتقاء شبکه موجود. در هر دو حالت ، می بایست اطلاعات مورد نیاز در خصوص چندین عامل اساسی و مهم را قبل از طراحی منطقی شبکه ، جمع آوری نمود. مثلا" با توجه به سرویس ها و خدماتی که قصد ارائه آنان به سرویس گیرندگان شبکه را داریم ، می بایست به بررسی و آنالیز الگوهای ترافیک در شبکه پرداخته گردد . شناسائی نقاط حساس و بحرانی (در حد امکان ) ، کاهش ترافیک موجود با ارائه مسیرهای متعدد به منابع و تامین سرویس دهندگان متعددی که مسئولیت پاسخگوئی به داده های مهم با هدف تامین Load balancing را دارا می باشند ، نمونه هائی در این رابطه می باشد .برای برنامه ریزی در خصوص طراحی منطقی شبکه می بایست به عواملی دیگر نیز توجه و در خصوص آنان تعیین تکلیف شود :

یکی از موضوعات مهمی که امروزه مورد توجه اکثر سازمان ها می باشد ، نحوه تامین امکان دستیابی نامحدود به اینترنت برای کاربران است. در صورتی که کاربران نیازمند مبادله نامه الکترونیکی با مشتریان سازمان و یا مشاوران خارج از شرکت می باشند ، می بایست ترافیک موجود را از طریق یک برنامه محتوا و یا فایروال انجام و به کمک نرم افزارهائی که حفاظت لازم در مقابل ویروس ها را ارائه می نمایند ، عملیات تشخیص و پیشگیری از کد های مخرب و یا فایل ضمیمه آلوده را نیز انجام داد.

با استفاده از نرم افزارهائی نظیر FTP ،کاربران قادر به ارسال و یا دریافت فایل از طریق سیستم های راه دور می باشند .آیا در این خصوص تابع یک سیاست مشخص شده ای بوده و می توان پتانسیل فوق را بدون این که اثرات جانبی خاصی را به دنبال داشته باشد در اختیار کاربران قرار داد ؟ از لحاظ امنیتی ،امکان اجرای هر برنامه جدید بر روی هر کامپیوتر ( سرویس گیرنده و یا سرویس دهنده ) بدون بررسی لازم در خصوص امنیت برنامه ، تهدیدی جدی در هر شبکه کامپیوتری محسوب می گردد .

استفاده کنندگان شبکه چه افرادی هستند ؟

این سوال به نظر خیلی ساده می آید. ما نمی گوئیم که نام استفاده کنندگان چیست ؟ هدف از سوال فوق، آشنائی با نوع عملکرد شغلی و حوزه وظایف هر یک از کاربران شبکه است . طراحان شبکه های کامپیوتری نیازمند تامین الگوها و خواسته ها متناسب با ماهیت عملیاتی هر یک از بخش های یک سازمان بوده تا بتوانند سرویس دهندگان را به درستی سازماندهی نموده و پهنای باند مناسب برای هر یک از بخش های فوق را تامین و آن را در طرح شبکه ، لحاظ نمایند . مثلا" در اکثر سازمان ها ، بخش عمده ترافیک شبکه مربوط به واحد مهندسی است . بنابراین در چنین مواردی لازم است امکانات لازم در خصوص مبادله داده در چنین واحدهائی به درستی پیش بینی شود .

شبکه مورد نظر می بایست چه نوع سرویس ها و خدماتی را ارائه نماید ؟

مهمترین وظیفه یک شبکه ، حمایت از نرم افزارهائی است که امکان استفاده از آنان برای چندین کاربر ، وجود داشته باشد. در این رابطه لازم است در ابتدا لیستی از انواع نرم افزارهائی که در حال حاضر استفاده می گردد و همچنین لیستی از نرم افزارهائی را که کاربران تقاضای استفاده از آنان را نموده اند، تهیه گردد. هر برنامه دارای یک فایل توضیحات کمکی است که در آن به مسائل متفاوتی از جمله رویکردهای امنیتی ، اشاره می گردد ( در صورت وجود ) . نرم افزارهای عمومی شبکه در حال حاضر FTP، telnet و مرورگرهای وب بوده که نسخه های خاص امنیتی در ارتباط با هر یک از آنان نیز ارائه شده است . برخی از این نوع نرم افزارها دارای نسخه هائی می باشند که همزمان با نصب ، حفره ها و روزنه های متعددی را برروی شبکه ایجاد می نمایند . صرفنظر از این که چه نرم افزارهائی برای استفاده در شبکه انتخاب می گردد ، می بایست به دو نکته مهم در این رابطه توجه گردد :

هر برنامه و یا سرویس جدیدی را که قصد نصب و فعال شدن آن را در شبکه داشته باشیم ، می بایست در ابتدا بررسی و در ادامه متناسب با سیاست ها و شرایط موجود ، پیکربندی نمود . برنامه های جدید می بایست منطبق بر این حقیقت باشند که چرا به وجود آنان نیاز می باشد؟ در صورتی که یک برنامه موجود می تواند به منظور تحقق اهداف خاصی استفاده گردد ، چرا به برنامه ای دیگر نیاز می باشد ؟ آیا عدم کارائی برنامه قدیمی بررسی و بر اساس نتایج به دست آمده به سراغ تهیه یک نرم افزار جدید می رویم ؟ همواره لازم است برنامه جدید بررسی تا اطمینان لازم در خصوص تامین خواسته ها توسط آن حاصل گردد.این موضوع در رابطه با برنامه های قدیمی نیز صدق خواهد کرد: آیا این نوع برنامه ها بر روی شبکه جدید و یا شبکه موجود که قصد ارتقاء آن را داریم ، کار خواهند کرد؟

آیا استفاده از شبکه ، مانیتور می گردد؟ آیا به کاربران شبکه اجازه داده می شود که اکثر وقت خود را در طی روز به استفاده از اینترنت و یا ارسال و یا دریافت نامه های الکترونیکی شخصی ، صرف نمایند ؟ تعداد زیادی از سازمان ها و موسسات امکان استفاده از تلفن برای کاربردهای شخصی را با لحاط نمودن سیاست های خاصی در اختیار کارکنان خود قرار می دهند. آیا در زمان تعریف آدرس الکترونیکی کاربران ، راهکاری مناسب در این خصوص انتخاب و به آنان اعلام شده است ؟ آیا پیشگیری لازم به منظور دستیابی به سایت هائی که ارتباطی با عملکرد شغلی پرسنل ندارند ، پیش بینی شده است ؟

برای هر یک از لینک های شبکه به چه درجه ای از اطمینان نیاز است ؟

از کار افتادن شبکه و غیر فعال شدن سرویس های آن تا چه میزان قابل قبول است ؟ شاید اکثر کاربران در پاسخ زمان صفر را مطرح نموده و تمایل دارند که شبکه تحت هر شرایطی فعال و در دسترس باشد . عناصر مهم در شبکه ، نظیر سرویس دهندگان فایل دارای استعداد لازم برای پذیرش اشکالات و بروز خطاء می باشند . در سرویس دهندگان بزرگ ، از دو منبع تغذیه متفاوت که هر کدام به یک ups جداگانه متصل می گردند ، استفاده می شود و از فن آوری های Raid به منظور اطمینان از صحت ارائه اطلاعات در رابطه با حوادثی که ممکن است باعث از کار افتادن یک دیسک گردد ، استفاده می شود. در صورتی که دو بخش متفاوت یک سازمان از طریق یک خط ارتباطی ( لینک ) خاص با یکدیگر مرتبط شده باشند و لازم است که همواره ارتباط بین آنان بصورت تمام وقت برقرار باشد، می بایست برنامه ریزی لازم در خصوص ایجاد چندین لینک بین دو سایت ، صورت پذیرد (لینک Backup ). در چنین مواردی ، می بایست هزینه تامین لینک اضافه نیز پیش بینی گردد. در صورتی که از چندین لینک برای ارتباط با سایت های راه دور استفاده می شود ، می توان از مسیرهای مختلفی بدین منظور استفاده نمود . بدیهی است در صورت بروز اشکال در یکی از لینک های موجود، می توان از سایر مسیر ها استفاده به عمل آورد . در این رابطه لازم است به موارد زیر نیز توجه گردد :

Storage Area Network ) SAN )، شبکه ای است که از LAN جدا بوده و شامل صرفا" دستگاههای ذخیره سازی و سرویس دهندگان لازم برای دستیابی به دستگاه ها است . با توجه به این که پهنای باند شبکه با کاربران شبکه محلی LAN به اشتراک گذاشته نمی شود ، چندین سرویس دهنده قادر به دستیابی محیط ذخیره سازی مشابه و یکسانی ، خواهند بود. سایر سرویس دهندگان می توانند بگونه ای پیکربندی گردند که امکان دستیابی به داده را فراهم نمایند . در این رابطه می توان از RAID و یا برخی فن آوری های دیگر مرتبط با دستگاه های ذخیره سازی نیز استفاده نمود .


عوامل موثر در سیمای ظاهری یک وب سایت

سیمای ظاهری وب سایت یکی از مهمترین جنبه های دست یابی شما به موفقیت است. قضاوت اولیه در مورد کالاها و خدمات شما از جلوه ظاهری سایت شما صورت می گیرد.
سایتهای اینترنتی ضعیف یکی از دلایل عمده ورشکستگی کسب و کار های کوچک اینترنتی هستند. هزاران کسب و کار اینترنتی خانگی تلاش می کنند تا به حیات آنلاین خود ادامه دهند. بیشتر آنها یا پول کمی در می آورند یا اصلاً درآمدی ندارند و در نهایت سایت خود را در حالی که شکست خورده اند می بندند.

ایجاد یک قالب

وقتی شما طراحی وب سایتتان را شروع کردید هدف پیش رویتان باید ایجاد قالبی باشد که شما بتوانید برای هر صفحه وب سایت به کار برید. با این کار تمام صفحات وب سایت شما ظارهری یکنواخت پیدا خواهد کرد.
در واقع قالب یک نمونه صفحه وب ساده است که شامل صفجه شراحی شده، آرم، تصویر، لینک ، و فضایی وِیژه مطالب محتوایی می باشد. اما قالب های اتخابی شما هیچگونه اطلاعات محتوایی به همراه ندارند و این شما هستید که در هنگام طراحی این مطالب را فراخور نیاز به آن اضافه خواهید کرد.

قالب بندی صفحات

من مصرانه توصیه می کنم که تمام محتوای صفحات وب خود را در داخل جدول های HTML بگذارید. جدول ها به شما این امکان را خواهد داد که کنترل کاملی بر روی محتوای سایت و چگونگی نمایش آن داشته باشید.
به عنوان مثال شما می توانید سه جدول برای هر بخش از مطالبتان بکشید که بر روی هم قرار بگیرند. و در هر یک از این بخش ها به ترتیب از بالا به پایین عنوان مطلب، اصل مطلب و پایان مطلب را بگذارید. رعایت دقیق قطر جداول یکسان بودن عرض آنها و... می تواند در زیبا کردن صفحه کمک کند.

قرار دادن همه مطالب در یک جدول باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه وب شما خواهد شد.

اگر شما تا به حال بدون استفاده از جدول یک صفحه وب طراحی کرده باشید می دانید که چه محدودیتهایی دارید مثلاً مطالب شما چگونه نمایش داده خواهند شد. متن های شما به هم خواهد ریخت.مطمئناً عدم استفاده از جدول راه خوبی در طراحی یک وب سایت حرفه ای نیست.

جداول به شما این امکان را می دهند تا مطالب خود را در بخش هایی مجزا همچون یک صفحه روزنامه به نمایش بگذارید، ستون ها و سطر های مخصوصی طراحی کنید، و حتی جدول هایی اضافی با پس زمینه رنگی در داخل جداول مطالب محتوایی خود قرار دهید.

ویترین شما

صفحه اصلی سایت ویترینی برای کسب و کار شماست و از همین رو باید در همان نگاه اول به بازدیدکنندگانتان بفهماند که شما چه چیزی را ارائه می کنید.
اگر مشتریان بالقوه شما نتوانند کالا ها و خدمات شما را بیابند. به طور قطع وقت خود را برای یافتن آن بیهوده تلف کرده اند. آنها به سایت بعدی خواهند رفت و احتملاً دیگر به سایت شما نخواهند بازگشت. آنها سایت شما را برای اهداف خاصی دنبال می کنند. آنها خواستار چیزهایی هستند که سایت شما به آنها عرضه می کند. چیزهایی را که آنها به دنبلش هستند را آماده کنید در این صورت شما سود خواهید برد.

داشتن یک نام تجاری می تواند نقش اصلی را در موفقیت شما بازی کند. مطمئن شوید که لوگو و شعار سایت خود را در بالای سمت چپ همه صفحات قرار داده اید. این کار به تنهایی به بازدیدکنندگانتان برای به خاط سپردن سایت کمک نخواهد کرد اما گذشته از این به صفحات شما جلوه و احساس یکسانی می دهد.

به جای اینکه تلاش کنید تمام مطالب خود را به نوعی در صفحه اصلی بگنجانید، به دنبال راهی باشید تا بخش هایی را ایجاد نمایید. این بخش ها می تواند شامل نکات برجسته ای باشد که بوسیله لینک به اطلاعات بیشتر ختم می شود.

بسیار بهتر است که در صفحه اصلی خود عناصر ضروری زیادی بگنجانید و آن ها را به صفحات حاوی اطلاعات جزیی تر لینک دهید.

پیمایش صفحات

وقتی شروع به طراحی صفحات می کنید به خاطر داشته باشید که بازدیدکنندگان ممکن است از صفحه ای به غیر از صفحه اصلی وارد سایت شما شوند. اطمینان حاصل کنید که در تمام صفحات لینکهای مناسبی برای تسهیل در پیمایش بازدیدکنندگان سایت قرار داده اید. لینکهای خود را در بالا و پایین و همچنین در دو جهت راست و چپ قرار دهید. برای اینکه لینکها مرتب در کنار هم قرار گیرند و همچنین به صورت مطلوب سازمان دهی شوند و از ظاهر یکن.اخی برخوردار باشند از جداول استفاده کنید.
تلاش کنید تا تعداد کلیک های لازم برای رفتن از صفحه اصلی به صفحه مقصد از ۳ کلیک و یا حداکثر ۴کلیک تجاوز نکند.

قلم ها

متن یکی از مهمترین بخش های صفحات وب را تشکیل می دهد. روشی که برای نشان دادن متن در سایت خود به کار می برید عامل مهمی در موفقیت شما ست.
به طوری که می تواند سایت شما را خیلی حرفه ای و یا خیلی ساده جلوه دهد. وقتی که متن را در صفحات وب خود جای می دهید همیشه در استفاده از قلم ها ثابت عمل کنید. به عبارت دیگر قلم های گوناگون را در سایت خود به کار نبرید.

قلم های استانداردی که در اینترنت استفاده می شوند ArialوVerdana هستند. اندازه استاندارد برای متن ها ۲ می باشد. ArialوVerdana به این دلیل به عنوان قلم های استاندارد معرفی می شوند که برای خواندن در صفحه نمایش کامپیوتر راحت تر هستند.

تیتر هایی که به قلم هایی با اندازه درشت تر نیاز دارند از این نظر کمی متفاوت هستند. عامه پسند ترین قلم مورد استفاده برای تیتر ها Georgia است که در اندازه های درشت تر زیبا تر هم می شود.

پس زمینه و رنگهای متن

در هنگام گزینش پس زمینه و رنگ های متن صفحات وب دقت لازم را صرف کنید. پس زمینه های شلوغ خواندن متن را دشوار خواهد ساخت و توجه بازدیدکننده را ازهدف اصلی منحرف می سازد.
به علاوه همیشه به یکنواختی پس زمینه های تمامی صفحات وب سایت توجه کنید.

رنگهای سایت را نیز با دقت انتخاب کنید چراکه رنگها نشان دهنده روحیات شما هستند و به خوبی می توانند بر روی بازدیدکنندگان شما اثر کنند.

رنگهای روشن، مثل زرد و نارنجی موجب می شود که بازخوردی شاد و بشاش از شما نمایش دهد. رنگ های آبی و ارغوانی اثرات آرامش بخش دارند. رنگی تیره همچون قهوه ای و سیاه اثرات غمگین کننده دارند.


طراحی کابرمحور وب سایت و بررسی تعامل انسان-کامپیوتر

اگر طراحان می خواهند وب سایت خوبی ساخته و ارتباط مناسبی با کاربران خود داشته باشند باید روی طراحی کابرمحور و نه فقط فن آوری تمرکز کنند. ما در بیشتر وقت ها به کار کردن با کامپیوتر به عنوان یک تعامل نگاه نمی کنیم و آن را تنها یک فعالیت اجتماعی می دانیم که تصویر آدم های روشنفکر را به خاطر می آورد. اما تعامل چیست؟ آیا همان چیزی است که وقتی روبه روی کامپیوتر، این پنجره دیجیتالی روبه اینترنت، می نشینیم انجام می دهیم؟

با این حال برای بسیاری از کاربران برقراری این تعامل میان انسان و ماشین همواره کار دشواری بوده تا جائی که حتی برخی آن را غیرطبیعی می نامند. اما ما می توانیم بگوئیم که به برقراری ارتباط با افراد دیگر به صورت رودررو عادت کرده ایم، زیرا به عنوان یک کودک با والدین و در مدرسه در امور اجتماعی شرکت کرده ایم. ما رفتار مناسب و خوب بازی کردن را یاد گرفته ایم و با گذشت سال ها و نیز تجربه چگونگی برخورد با مردم، تأثیر کنش ها و واکنش های آنها را آموخته ایم. اما گاهی هم پیش آمده که از کنار کسی عبور می کنیم که مشتی به صورتمان زده یا کیک لیموئی به سمت ما پرتاب کرده و در آن لحظه به حدی شگفت زده و در جای خود خشک شده ایم که نتوانستیم تصمیم بگیریم چه باید بکنیم.

تمام افراد به یک شکل مشابه به فن آوری آشنا نشده اند. اینترنت دارای سرورها و ایستگاه های کاری بسیاری است و به یک جامعه جهانی تبدیل شده که میلیون ها کاربر برای ارتباط و تعامل با افراد دیگر و عقاید گوناگون به کمک وب سایت ها به سراغ آن می روند. اما یک طراحی فن آوری محور و ضعیف می تواند به صورت منفی روی کیفیت این تعامل تأثیر گذاشته و طعم تلخ لیموها را در دهان کاربران بسیاری باقی بگذارد.

تعریف تعامل انسان ـ کامپیوتر

تعامل انسان ـ کامپیوتر روشی است که به طراحی، ارزیابی و اجرای سیستم های محاسبه تعاملی برای کاربرد انسان با مطالعه پدیده های بزرگ اطراف آنها معطوف می شود.
دقت کنید که واژه کامپیوتر در HCI (محاسبه تعامل انسان ـ کامپیوتر) می تواند به هر تعداد فن آوری و رسانه اشاره کند. هنگامی که متخصصان در طراحی یک وب سایت، HCI را مورد بررسی قرار می دهند، درباره کامپیوتری صحبت نمی کنند که امکان دسترسی به وب سایت را برای ما فراهم می کند، بلکه موضوع اصلی، خود وب سایت است.

اهداف طراحی تعامل انسان ـ کامپیوتر

میان کارائی طبیعی انسان و امکاناتی که فن آوری فراهم کرده است هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد. صنعت مسائل را به قدری پیچیده کرده که واژگانی هم چون شهودی، در دسترس و کاربرپسند مانند نقاط کلیدی برای فروش فن آوری رد و بدل می شوند. توسعه دهندگان و تجار ابزار خود را به عنوان مظهر افتخار با این دسته واژگان آراسته و برای توصیف چیزی که گویا پدیده ای شگفت انگیز و نه یک حقیقت است، استفاده می کنند. در این میان متخصصان تعامل انسان ـ کامپیوتر خود را وقف وصل کردن این عدم ارتباط کرده اند. آنها به دنبال ارتقاء رابطه و تعامل میان کاربران انسانی و ابزارهای فن آوری با تمرکز روی طراحی کاربرمحور هستند.
یکی از هدف های HCI، مطالعه چگونگی تعامل افراد با محیط اطرافشان است به ویژه آنهائی است که توسط فن آوری دیجیتال تقویت شده اند. این هدف زیرسایه عملی شدن این تعامل است و باید دید که در نهایت چگونه زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده و تغییر می دهد. هدف دیگر یافتن راه های جدید تعامل و تدریس آن است. طراحی باید فراتر از فن آوری و رسانه ای برود که جامعه دیجیتال را حمایت می کند. کاربران با این گونه رسانه ها تعاملی ندارند. آنها تنها برای برقراری ارتباط با دیگران از آن بهره می برند.

از طرفی کاربرانی که زمان بسیاری را برای تعامل با شبکه صرف می کنند، به تدریج به دنیای زندگی و بخش بزرگی از حقیقت تجربه آنها تبدیل می شوند. وجود این حقیقت در یک روش انسان محور و اخلاقی مشکلی است که باید با جدیت بدان پرداخته شود.

طراحی برای مردم نه فن آوری

فن آوری باید ما را پشتیبانی کرده و به عنوان نوعی گسترش برای توانائی های درونی و تکمیل یک کار برای ما عمل کند. متأسفانه این عدم ارتباط بین انسان و کامپیوتر کاربران را وادار می سازد تا روش طبیعی کار خود را با روشی که فن آوری از آنها می خواهد، منطبق ساخته یا بدبینانه تر این که به روشی که طراحان از آنها می خواهند، کار کنند.
این عدم ارتباط انسان و کامپیوتر را می توان به روشی که یک وب سایت طراحی می شود هم گسترش داد. طراحان وب سایت بسیاری وجود دارند که در زرق و برق آن چه فن آوری برایشان فراهم کرده، گرفتار می شوند. اما آنها باید درک عمیق تری از این حقیقت و بدون در نظر گرفتن آن چه فن آوری می تواند با وب سایت انجام دهد، داشته باشند و نباید فراتر از آن چیزی بروند که باید به طور قانونی با وب سایت انجام داد.

بهتر است ذهن خود را باز کرده و تشخیص دهید که همه مثل شما نیستند. شخصی که وب سایتی را طراحی می کند ضرورتاً همان کسی نیست که از آن استفاده می کند. وب سایتی که توسط یک طراح خودمحور طراحی شده همیشه نسبت به کاری که برای یک گروه از افراد حقیقی طراحی شده است کاربرد کمتری دارد. کاربران دارای پیشینه های متفاوتی در فن آوری هستند که این بدان معناست که در مقابل آن واکنش های گوناگونی هم خواهند داشت. این موضوع می تواند میان عقاید طراح و درک کاربر فاصله ایجاد کند. پس شاید بهتر باشد به افراد دیگر، مهارت ها، توانائی ها و عدم توانائی هایشان احترام بگذارید. به سادگی می توان دید که چگونه برخی از مشکلات زمانی باعث می شود که طراحان خود را از راه طراحی به کاربر تحمیل کنند. چه خوب است که طراحان روی کشف راه های تازه ای تمرکز کنند تا فن آوری را برای هماهنگی کار و تفکر طبیعی افراد شکل دهند. این فن آوری است که باید نیازهای افراد را به روش دیگری برآورده سازد. طراحان نباید کاربر را به دلیل عدم تمایل آنها به پیچیدگی فن آوری مقصر بدانند. انسان همان چیزی است که هست و طراحی باید با آن در تعامل باشد. به جای آن که بگوئیم افراد مهارت یا دانش کافی ندارند باید بگوئیم که برنامه ها به اندازه کافی پیچیده نیستند تا غنای طبیعت بشری و تنوع آن را کنترل کنند. در طراحی وب سایت هرگز تکذیب وجود ندارد. شما نمی توانید بگوئید اگر مخاطب دیگری داشتم طراحی خوبی بود. یک طراحی خوب باید محوریت افرادی را دارا باشد که قرار است از آن استفاده کنند.

فن آوری کمتر

در بررسی وب سایتی که معرفی کتاب جدید میراندا جولی فیلم ساز، بازیگر و نویسنده به نام ”هیچ کس بیش از تو به این جا تعلق ندارد“ را برعهده دارد، از رویکردی غیرفنی و نامناسب استفاده شده است. این سایت حاوی مجموعه ای از عکس های متوالی با پیمایشی شامل؛ فلش های عقب و جلو رونده و نیز ارتباط با مردم از راه تنظیم سایت در برابر پس زمینه اشیاء خانگی متداول است. این کار باعث خروج سایت به طور کامل از حوزه فنی شده و هرکسی بدون توجه به کفایت فنی اش به سادگی می تواند به آن مرتبط شود.

ایجاد وب سایت های موردپسند انسان

هریک از افراد بشر با دوست داشتن ها، دوست نداشتن ها، عادت ها و تفکرات خاص خود با دیگری متفاوت هستند. شاید آن چه که می تواند برای شخصی موردپسند باشد، برای دیگری نباشد. این موضوع باعث می شود که طراحی وب سایت دشوار شود.طراحان در تلاشند تا از یک رسانه جهانی و گسترده برای انطباق تمامی سلائق و سبک های شخصی کاربران کمک بگیرند. البته شاید نتوان به یک وب سایت صد درصد کامل دست یافت. همیشه چیزی هست که برای افرادی مناسب نبوده و از طرفی برخی افراد با توقعات غیرمعمول نیز وجود دارند. حتی با وجود هم فکری مخاطبان، دیدگاه آنان در جزئیات با یکدیگر متفاوت است، اما باید توجه داشت که همه ما تا حدی دارای ساختار ذهنی با اهداف مشابهی هستیم. ما می توانیم روی یک مجموعه با توجه به اصول فیزیکی و توانائی های شناختی تکیه کنیم، اما این تجربیات و دانش اشخاص است که متفاوت بوده و تحت تأثیر شرایط و تربیت قرار می گیرد.

به همین دلیل است که طراحی برای انسان سخت و در عین حال آسان است. در این جاست که از وب شما دیدن می کنند، آن چه می خواهند انجام می دهند، چگونگی توصیف موارد توسط آنها و واکنش آنها در مقابل طراحی های بالقوه بیشتر بیاموزند. یک وب سایت موردپسند انسان باید پیش از آن که بداند افراد می خواهند چه کار کنند، پیش بینی کند که قصد چه کاری را دارد.
ظاهر و ساختار کلی وب سایت شامل؛ حروف نگاری، طرح کلی، گزینش رنگ، پیمایش و ساختار اطلاعات با کاربر در ارتباط است. وب سایت ها در مرحله نخست حس دیداری افراد را مشغول می سازند. اگر طراحان نتوانند به صورت دیداری با بیننده ارتباط برقرار کنند، کاربر به سادگی علاقه و تحمل خود را از دست می دهد.

مردم همیشه به دنبال تجربیاتی هستند که کیفیت سیاسی داشته باشد. آنها در وب کار می کنند، نه به این دلیل که جستجو کردن را دوست دارند یا از ارتباط در وب سایت ها لذت می برند، بلکه به دنبال تجربیاتی مانند آموختن، سرگرمی و برقراری ارتباط هستند و درست هنگامی که این جزئیات با یک طراحی بد مختل می شود، آنها خسته و عصبانی می شوند.

نبایدها

صفحه نخست Mikli Paris، طراحی عینک مد، به هیچ عنوان جذاب نیست. کاربران با چندین برچسب هشدار بلند در صفحه اصلی روبه رو می شوند، اما این روش چندان جالبی برای جذب کاربر نیست. این گونه طراحی وب سایت معادل کشیدن سیم خاردار و حصار است.

من کجا هستم؟

این سایت از سیستم پیمایشی بسیار پیچیده ای جستجوی اولیه شامل مجموعه ای از منوهای بازشونده است که اگر کاربر با خط تولید شرکت آشنا نباشد برای او هیچ معنائی نخواهد داشت. جستجوهای بعدی کمی به شما کمک کرده و یک تصویر کوچک بازشونده از هر مدل را ارائه می کند.

متأسفانه در هر کجای پنجره اصلی که کلیک کنید پنجره بازشونده کنار رفته و کاربر باید از پنجره اصلی به پنجره جستجو به عقب و جلو برود. برای حفظ هرچه بیشتر کاربران و ایجاد ارتباط مثبت با آنها، طراحان و مالکان وب سایت می توانند از تکنیک های ساده ای برای ایجاد یک وب سایت جذاب بهره بگیرند.

۱) جستجو باید گویا باشد. شما نباید با صراحت چگونگی کارائی جستجوی وب سایت را توضیح دهید و بهتر است خود آن گویا باشد. اگر تا به حال از دستورالعمل های زبانی مانند ”این جا کلیک کنید“ استفاده کرده اید، دوباره سعی کنید. جستجو به عنوان کاربردی ترین مولفه وب سایت، فرآیندی است که اطلاعات را با یکدیگر مرتبط می سازد و باید دقت کنید که هرگز توجه کاربر را مختل نسازد. هرچه یک کاربر در طول یک جلسه کمتر درباره سیستم جستجوی وب سایت فکر کند، کار شما بهتر صورت گرفته است.

۲) محتوای شبکه را با متن سازمان دهی کنید. مغز انسان به صورت خطی کار می کند، بنابراین اطلاعات مرتبط و سلسله وار را به صورت اطلاعات کلی در بالا و اطلاعات جزئی تر را به صورت زیرگروه طبقه بندی کنید. اطلاعات هرگز نباید پراکنده بوده یا در صفحات گوناگونی که جریان طبیعی ساختار جستجوی سایت را دنبال نمی کنند، پنهان شده باشد. این مسئله باعث می شود تا کاربر برای رسیدن به هدف خود مجبور شود به صورت انحرافی جستجو کند. وسائل حواس پرتی در شبکه بسیار است، پس با ایجاد آنها درون شبکه خود اوضاع را بدتر نسازید.

۳) از شلوغ کردن صفحه خودداری کنید. چرا هر فضای خالی از صفحه را با موضوعی تحت پوشش قرار می دهید؟ دیدن موضع تنها با یک نگاه بسیار جذاب تر خواهد بود. کاربران باید تنها با یک نگاه گذرا و نه مطالعه صفحه وب سایت یک درک کلی درباره آن دریافت کنند. بیشتر مخاطبان شما در جذب مقادیر بالای اطلاعات در یک زمان مهارتی ندارند و مطالعه حجم بالای اطلاعات در یک صفحه کار خسته کننده ای به نظر می رسد.

۴) انسجام را حفظ کنید. هیچ چیز بیش از یک طراحی و ساختار جستجوی نامنسجم کاربر را منحرف نمی سازد. طراحان باید به توانمندی های طبیعی تشخیص افراد و نه جمع آوری آن دقت کنند. زمانی که افراد با تجربیات خود و آن چه در پیش رو می بینند ارتباط برقرار می کنند همه چیز مشهود می شود. انسجام و به کارگیری الگوهای مشترک در وب سایت مناسب بوده و به افراد کمک می کند تا به سرعت دریابند با آن چه در پیش دارند، چه باید بکنند.

بیشترین تأثیر، کم ترین بی نظمی

وب سایت های مورد نظر ما مثال های مناسبی از سادگی کار هستند. این سایت ها به تعامل کمی از سوی کاربر نیاز دارند، زیرا بیشتر محتوای ارائه شده در هر صفحه تنها به یک صفحه و یک پیمایش نیاز دارد. این مسئله به کاربر امکان می دهد تا به جای جستجوی سایت روی محتوای آن متمرکز شود.

۵) مخاطب خود را درک کنید. اینترنت از جمعیت متفاوتی ساخته شده است. توجه به امیال و سلیقه های شخصی همه افراد غیرممکن است، اما باید بدانید که مخاطب اصلی شما کیست. با این روش شما حتی می توانید با کسانی که درکشان نمی کنید هم ارتباط داشته باشید.

تا جائی که می توانید برای درک مخاطب وب سایت خود تلاش کرده و سپس برای آنها طراحی کنید. یک سایت نوجوانان را تصور کنید که از نمای دیداری مناسب یک سایت دولتی بهره برده باشد. شما باید احساس کنید که این سایت به مخاطب نهائی تعلق دارد.

به جای اصطلاحات تکنیکی سعی کنید از زبان روزمره استفاده کرده و برای جلوگیری از دور شدن مخاطب، از سرواژه ها استفاده نکنید. اگر این امکان برای شما فراهم است، یک آزمون گروهی برگزار کنید تا واکنش ها و پیشنهادهائی را دریافت کنید.

۶) به مخاطبان تعاملی خود توجه کنید. یک دستیار مجازی یا کسی که مشتری تعاملی شما به حساب می آید، می تواند در برقراری ارتباط وب سایت کمک کند به گونه ای که گوئی با شخصی حقیقی در تعامل هستید. این گونه افراد دارای توانمندی های هوشمند مصنوعی بوده و می توانند به پرسش های متداول کاربری پاسخ دهند.

۷) شعارهای غیرکاربردی و پرزرق و برق را محدود سازید. سایت نباید به قدری پرزرق و برق باشد که کاربر را از هدف اصلی گمراه کند. سایت ها باید نخست کاربردی و سپس دارای تزئینات باشند. متأسفانه در بیشتر موارد به دلیل اشتیاق طراحان برای به کارگیری فن آوری ها در سایت، مورد دوم به سادگی بر مورد نخست چیره می شود. به نظر می رسد هنوز در دوره ای هستیم که سادگی و کاربرد درست طراحی وجود ندارد. پیچیدگی هم چنان دشمن درجه یک طراحی خوب است.

۸) همیشه ایمیل کاربری را بررسی کنید. یک آدرس ایمیل جزو تزئینات وب سایت محسوب نمی شود. اگر قصد پاسخ گوئی به ایمیل کاربران را ندارید، تنها برای این که کاری انجام داده باشید آن را در شبکه قرار ندهید. نداشتن آدرس ایمیل روی یک وب سایت به عنوان یک ناراحتی به یادماندنی برای کاربران خواهد بود، اما قرار دادن آن و پاسخ ندادن به آن ناراحتی طولانی تری را ایجاد کرده و حتی باعث می شود کاربران احساس کنند که به آنها اهمیتی داده نشده است. در حالی که امکان پاسخ گوئی به همه وجود ندارد دست کم ایمیل خودشان را برایشان ارسال کنید تا نشان دهید که پشت وب سایت یک شخص حقیقی وجود دارد.

ابزار فوق العاده، سایت بسیار بد

در برخی از سایت های HTML کاربران با اطلاعات بسیاری در هر صفحه بمباران می شوند. امکان ندارد که شما بتوانید با یک نگاه و بدون خواندن کامل متن، موضوع آن را دریابید. در چنین سایت هائی نه تنها متن در ستون های راست، چپ و مرکز قرار داده شده است، بلکه صفحات به صورت بی پایان به پائین کشیده می شوند.

برقراری ارتباط میان یک شکاف بزرگ

یک طراحی مبتنی بر تعامل انسان و کامپیوتر تأثیرگذار، نیمه علمی و نیمه هنری است که باید در آن در مورد ماهیت انسان نیز بررسی هائی صورت گیرد. هیچ فرمول جادوئی برای ایجاد یک وب سایت موردپسند انسان وجود ندارد. چون امکانات و گزینه های طراحی به اندازه سلایق و پیش زمینه های ذهنی افراد متنوع هستند. طراحان خوب وب سایت برای مخاطب خود تجربه خلق می کنند. آنها وب سایت هائی می سازند که کاربران در عین تماشای آن به سادگی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
کیفیت یک وب سایت را می توان در رضایت کاربر از این تجربه مورد ارزیابی قرار داد. همیشه به یاد داشته باشید که ما برای مردم و با فن آوری طراحی می کنیم و گاهی وقت ها در حالی که با به کارگیری اصول طراحی کاربر محور به آنها کمک می کنیم تا به خوبی با آن روبه رو شوند، از درک کلی آنها جلوگیری به عمل می آوریم.

منوی شناور!

یک وب سایت خوب ممکن است با یک اشتباه متداول آسیب ببیند و این اشتباه می تواند جای گذاری نامنسجم منو باشد. هر صفحه در نقاط گوناگون خود دارای یک منوی اصلی است و در واقع این تنها قسمت متن صفحه و نخستین مرکز توجه است که مورد تغییر قرار می گیرد. وقتی منوی اصلی به موقعیت های گوناگونی تغییر مکان می دهد، کاربر را مجبور می سازد تا هر بار که به صفحه جدید می رود همه صفحه را دوباره مورد پردازش قرار دهد.